24 april 2013
TROTS OP WAARDERING CODE IN SOCIAAL AKKOORD
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag voor de schoonmaak- en glazenwasserbranche wordt in het sociaal akkoord benoemd als hét voorbeeld voor aanbestedingspraktijk in Nederland. ‘Deze erkenning is een enorme steun in de rug van de Code Commissie. Wij zijn er trots op dat we door de Code de enorme prijsconcurrentie in de schoonmaakbranche helpen tegen te gaan’, aldus Kees Blokland, voorzitter commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasserbranche.
Blokland: ‘Sinds de introductie van de Code stimuleert de commissie Code het gedachtegoed verder door voorlichting, benchmarken en het communiceren over best en bad practices.’
Zo is de commissie Code onder meer actief met het voeren van gesprekken met bedrijven die de Code met voeten treden. Blokland: ‘We hebben bewust gekozen om na advisering en waarschuwingen, gele kaarten uit te delen. Dit heeft geleid tot menige aanpassing van de aanbesteding en/of terugtrekking ervan. We merken heel duidelijk dat bij de aanbesteding niet alleen naar de prijs wordt gekeken, maar dat ook de kwaliteit van de uitvoering van de schoonmaak wordt meegewogen. Dat heeft een positieve uitwerking op het vak, de professional en de branche. Er is daadwerkelijk ‘beweging’ ontstaan in een markt die al meer dan 15 jaar met een enorme prijserosie te maken had. En daar zijn we als commissie Code enorm trots op.’
Verbreding
In het sociaal akkoord geeft de Stichting van de Arbeid aan dat zij wil bevorderen dat de Code wordt uitgebreid naar andere sectoren. ‘Dat geeft veel voldoening en steunt ons in onze inspanningen”, concludeert de tevreden voorzitter.