07 april 2015
STICHTING CODE VERANTWOORDELIJK MARKTGEDRAG ONTMOET DELEGATIE VNO-NCW
De Code Schoonmaak is verbreed. Sinds 1 mei 2014 hebben, naast de Schoonmaak, ook de Catering en de Veiligheidsbranche de Code ondertekend en zijn hier actief mee aan de slag. De branchevereniging van Erkende Verhuizers zullen de Code nog voor de zomer ondertekenen.
Partijen in de markt deelgenoot maken van het Codegedachtegoed en ondertekenaars werven voor de Code, is een belangrijke missie van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Kees Blokland
Kees Blokland, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag. ‘De onderlinge afhankelijkheid in de keten van diensten is groot. Belangrijk is dus dat de partners goed met elkaar blijven samenwerken om de kwaliteit hoog te houden en de inzet van de medewerkers optimaal. De Code is een belangrijke schakel tussen mens en markt’, benadrukte Kees Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Dialoogtafels
Marianna Clarijs van de Codekamer Beveiliging in gesprek met tafelgenoten of de Code werkt, juist doordat het een praktisch appel is. Tafelgenoot Leo Laan (Ifmec en commissielid Code Schoonmaak) koppelt terug: ‘ Een belangrijk voordeel is dat de Code niet is dichtgetimmerd. Een pragmatisch ‘instrument’ om elkaar aan te spreken en het te laten werken in de praktijk. Kijk maar naar de schoonmaakbranche.’
Dialoogtafels
Jos van Straten, secretaris Code Verantwoordelijk Marktgedrag, sprak met haar tafelgenoten over de rol van vakbonden en HR-afdelingen bij de implementatie van de Code. ‘ De belangrijkste partijen bij een aanbesteding zijn de opdrachtgever en de opdrachtnemer. De vakbond en de afdeling HR spelen een rol als er veel zaken veranderen voor de werknemers.’
Dialoogtafels
Het gesprek aan tafel bij Rob Westerlaken (Vebego en commissielid Schoonmaak) en Lilian Willekers (Codekamer Schoonmaak) leidde onder meer tot een boodschap aan de politiek. ‘De Code draagt bij aan het waarborgen van vakmanschap en het creëren van duurzame werkgelegenheid. Dit is een belangrijke ervaring uit de schoonmaakbranche.’
Dialoogtafels
Jan Kampherbeek (CNV Vakmensen) ging met zijn tafelgenoten het gesprek aan over het Code-uitgangspunt dat de kwaliteit van diensten leidend moet zijn boven de prijs. ‘ Dit realiseer je vooral wanneer het Codegedachtegoed wordt opgenomen in onder meer facilitaire en HR-afdelingen’, luidde het advies aan de Stichting Code VM.
Geïnteresseerd?
Genodigden kregen informatiemateriaal over het Codegedachtegoed en het aanbesteden op EMVI mee naar huis. Kon u er niet bij zijn, maar bent u toch geïnteresseerd in de Code? Neem dan contact op met Jos van Straten, secretaris Code Verantwoordelijk Marktgedrag: 0183-822960.
Guido van Woerkom van AWVN: ‘ Ik ben onder de indruk van wat er door de Code is gerealiseerd.’