Terug naar nieuwsoverzicht

08 maart 2013

SECTOR PIKT ‘FOUTE’ TOEPASSING CODE NIET LANGER

Actief benaderen op slecht naleven Code.

Medio maart gaat de commissie Code Verantwoordelijk  Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasserbranche, actief organisaties benaderen die de Code hebben ondertekend maar onvoldoende of slecht naleven aanspreken en shamen. De belangrijkste drive hiervoor komt uit de sector zelf. “Fout gedrag wordt niet meer getolereerd”, aldus Kees Blokland, voorzitter van de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasserbranche.

Met de uitreiking van de Bad en Best Practice in Award begin dit jaar, gaf de commissie al een duidelijk signaal af. “We gaan het komende jaar bedrijven die de Code hebben ondertekend, maar zich niet aan de spelregels houden, actief benaderen en ondersteuning aanbieden. Wanneer men zich na advisering en aanspreken nog niet aan de regels houdt, zullen we in elk geval bedrijven vermelden op onze website. Zo kan men in de sector zien wie de Code moedwillig negeert. Daarnaast zullen we ook alert blijven op Best Practices. Goed voorbeeld doet immers goed volgen. Een jury gaat potentiële Best en Bad Practice-kandidaten volgen en op de geformuleerde criteria toetsen”, aldus de commissievoorzitter.

 

Goede niet onder slechte lijden
“Natuurlijk tellen we onze zegeningen. Bijna 700 organisaties hebben de Code  ondertekend. Er zijn ook diverse voorbeelden te noemen van organisaties die de Code serieus toepassen. Met als gevolg: eerlijkere marktverhoudingen én betere werkomstandigheden voor schoonmakers en glazenwassers. Maar we constateren ook dat er nog steeds contracten zijn, die ooit tegen de laagste prijs zijn afgesloten. Ook zijn er opdrachtgevers die aanbesteden op laagste prijs. En, zeer spijtig genoeg, zijn er organisaties die de Code wel hebben ondertekend, maar niet naleven. Daar gaan we in 2013 als commissie nog actiever mee aan de slag. We veranderen de wereld niet van vandaag op morgen, maar we zijn op de goede weg. De goede mogen niet onder de slechte lijden. Dat vinden we als commissie Code, maar de branche eist het ook. Vandaar onze nog actievere opstelling!”, aldus Blokland.

 

Concreet
De leden van de commissie Code gaan met ingang van deze maand bedrijven adviseren waarvan bekend is dat ze advies kunnen gebruiken om de regels van de Code naar de praktijk te vertalen.”Deze signalen komen uit de branche zelf. Commissieleden gaan vervolgens met deze bedrijven in gesprek. Mocht na deze advisering en mogelijke ondersteuning, de Code-regels nog steeds met voeten worden getreden, dan volgt een gele kaart en  een tweede gesprek. Twee gele kaarten is rood. Dit houdt onder meer in dat we deze bedrijven vermelden op onze website. Daarnaast zullen we ze ook nomineren voor onze Bad Practice Award”.

 

Vliegwiel
Dat de Code op de goede weg is, ‘bewijst’ ook de navolging ervan in de catering- , beveiligings- en uitzendbranche. “De Code heeft een vliegwiel in gang gezet met betrekking tot het optimaliseren van goed opdrachtgeverschap, werkgeverschap, werknemerschap en makelaarschap. Met als resultaat hiervan een hogere mate van betrokkenheid, respect, professionalisering en transparantie én het afrekenen van het laagste prijscriterium”, concludeert de Code-voorzitter.

Meer nieuws

Aanmelden nieuwsbrief

Vul hieronder je gegevens in en wij houden je op de hoogte.

De aanmelding is ontvangen.