Terug naar nieuwsoverzicht

26 januari 2015

NIEUWE ONDERTEKENAARS OP DE BRES VOOR DE CODE SCHOONMAAK

Negen nieuwe ondertekenaars leverde de regionale ondertekeningsessie van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche in Brasserie de Gruijterfabriek in Den Bosch op. ‘Blijvend goede werkomstandigheden realiseren en respect voor schoonmaakmedewerkers borgen. En samen meer opdrachtgevers voor de Code werven! Dat was de oproep van de kersverse ondertekenaars van de Code.

Op 15 januari 2015  ondertekenden de volgende bedrijven de Code: Blinck, Clean2U, Hans Buné Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten BV, Hogeschool Leiden, Perfect Vloerenonderhoud, Schoonmaakbedrijf José Crombeen, Schoonmaakbedrijf Lübke, Schoonmaaksupport en Stichting Zone3.

‘Ik geloof in de goede wil van alle partijen. En we kunnen nog wel wat opdrachtgevers als ondertekenaar gebruiken. Want schoonmaakmedewerkers van álle schoonmaakbedrijven verdienen respect en waardering ‘ aldus Kees Blokland, de bevlogen commissie voorzitter.

Het beste voor de medewerkers
‘Wij bespreken de Code met onze opdrachtgevers omdat onze medewerkers belangrijk zijn. We staan dan ook voor 100% achter de Code, aldus de heer Vlootman van Perfect Vloerenonderhoud. De heer Vinck van Blinck sluit daarbij aan: ‘Wij willen sociaal gedrag tonen en met wijzen naar een ander schiet je niets op. Daarvoor moet je het zelf ook goed regelen’. De heer Heuzeveldt van Stichting Zone3 is daar dagelijks mee bezig: ‘We werken voor 30% met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en zijn een sociale onderneming. Het ondertekenen van de Code hoort daarbij’. ‘

Tevreden houden
‘Mijn verantwoordelijkheid is kwaliteit leveren en mijn medewerkers tevreden houden’, aldus de heer Corste van Schoonmaakbedrijf José Crombeen. ‘Opdrachtgevers moeten het tussen de oren krijgen dat schoonmakers best wat meer mogen verdienen. Voor het voorrijtarief van een loodgieter van € 75 is een schoonmaker al drie uur aan het werk’, is de mening van de heer Lübke van het gelijknamige schoonmaakbedrijf.

‘Daarom ook hebben wij als opdrachtgever regelmatig overleg met ons schoonmaakbedrijf. Wij stellen kwaliteit boven prijs’, voegt mevrouw Oud van Hogeschool Leiden toe.

Wereld te winnen
De heer Blokland riep de ondertekenaars op om de Code met hun opdrachtgever te bespreken. ‘Daar is nog een wereld te winnen’, aldus Blokland. Dit werd beaamd door alle ondertekenaars.  ‘Hoewel in aanbestedingen de Code wel steeds vaker wordt genoemd’, zegt Blokland.  Daar kan de heer Koekkoek van Clean2U over meepraten. ‘Ondertekening van de Code wordt steeds vaker geëist door opdrachtgevers uit allerlei sectoren en regio’s’. De heer Buné van Hans Buné Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten BV sluit hierbij aan. ‘De Code is goed op poten gezet en heeft landelijke dekking. Dit is belangrijk als meer opdrachtgevers de Code als eis gaan stellen’.

Gedachtegoed overbrengen
Verspreiding van het gedachtegoed van de Code is ook te bereiken als ondertekenaars het gedachtegoed bij een nieuw bedrijf inbrengen. Zoals de heer Plattel van Schoonmaaksupport. ‘Ik heb al eerder getekend als directeur van een ander schoonmaakbedrijf. Nu ik mijn eigen bedrijf heb, teken ik weer. Zo belangrijk vind ik de Code’.

Samen naar een sterkere keten
De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwasserbranche.

Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen.

Sinds de introductie van de Code hebben nu meer dan 800 organisaties de Code onderschreven, waaronder bijna 200 opdrachtgevers, 580 schoonmaakbedrijven en 20 adviseurs, klik hier voor volledig overzicht.

Meer nieuws

Aanmelden nieuwsbrief

Vul hieronder je gegevens in en wij houden je op de hoogte.

De aanmelding is ontvangen.