28 januari 2019
Gom Hospitality en het Ibis hotel Haarlem winnen de gouden Best Practice Award 2018
“Samen met Gom creëert het Ibis Styles Haarlem City Hotel arbeidsomstandigheden die haaks staan op de misstanden die er nog altijd zijn in de hotelsector”, was het lovende oordeel van de jury.
Op 24 januari 2018 werd voor de 7de keer de Best Practice Award uitgereikt tijdens de vakbeurs Facilitair in Utrecht. Dit jaar niet één Best Practice Award, maar 4 Awards (goud, zilver en 2 keer brons). De jury is namelijk van mening dat er alleen maar winnaars in de finale zitten. Martijn de Greve praatte de middag als dagvoorzitter met veel humor aan elkaar en stelde diepgaande vragen aan de genomineerden.
One team, one goal
Schoonmakers behandelen alsof het eigen medewerkers zijn is vaak een brug te ver. Dat is niet het geval bij het Ibis Styles Haarlem City hotel dat eind december 2017 zijn deuren opende. Of personeel op de loonlijst van het hotel staat of van Gom Hospitality maakt de directie niets uit. De visie? Één team, één goal: een tevreden gast. Door mensen oprecht aandacht te geven, hen bij het proces te betrekken en te waarderen. Dit was voor zowel het publiek als de jury ook op te maken uit de gezamenlijke presentatie op de 24ste. De waardering voor elkaar en het plezier in het werk spatte er bij alle werknemers vanaf. Dit samenwerkingsverband haalde de meeste punten binnen (online stemming, zaalstemming en de jury) en nam de gouden Best Practice Award in ontvangst.
Best Practices van zeer hoge kwaliteit
‘Voor de jury zijn alle 4 ingediende Best Practices winnaars, want ze waren allemaal van zeer hoge kwaliteit’, aldus de heer Blokland. Er zijn diverse trends zichtbaar: verbreding van de werkzaamheden en taken van werknemers, innovativiteit door hardware en werknemers op grootte schaal betrekken bij een aanbesteding. Dit jaar was het niet mogelijk om Best practices in te dienen over het onderwerp ‘afstand tot de arbeidsmarkt’.
Prijswinnaars Best Practice Award 2018
Toekomst Schoonmaakbedrijven, Hutten Catering en opdrachtgever VanderLande(brons) hebben onderzocht of het mogelijk is schoonmakers extra uren in de catering en cateringmedewerkers extra uren in de schoonmaak te laten werken. Dit leidt tot bredere en duurzamere inzetbaarheid van schoonmaak- en cateringmedewerkers én een hoger inkomen. De jury was erg gecharmeerd van de samenwerking tussen de verschillende branches.
“Innovatief aan de best practice van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam (brons) is het uitgebreide marktonderzoek, in verband met de nieuwe aanbesteding, met als belangrijk onderdeel het gesprek met de schoonmaker”, aldus de heer Blokland. De uitkomsten van het gesprek met de schoonmaker zijn vervolgens als input meegenomen voor de nieuwe aanbesteding. Het belang van het raadplegen van specialisten (schoonmakers) werd tijdens de presentatie van beide onderwijsinstellingen nogmaals benadrukt.
De ketensamenwerking tussen DeBasisFluvius, Nederrijn en Toletto (zilver), specifiek gericht op het basisonderwijs, waar kinderen de toiletten niet altijd schoon achterlaten. De ideeën die in deze best practice worden aangereikt, op zowel direct als indirect niveau, vormen een goed voorbeeld voor anderen. Het samenstel en samenspel van deze organisaties heeft de gedurfde uitdaging aangenomen om het schijnbaar onoplosbare probleem van vieze toiletten in basisscholen aan te pakken.