24 april 2025
Slim aanbesteden: kwaliteit begint bij een scherpe voorbereiding
Op 11 maart kwamen professionals uit de wereld van aanbesteding, inkoop en contractuitvoering bijeen tijdens de kennissessie “Kwaliteit van de arbeid in aanbestedingen en contractuitvoering.” Vier experts deelden hun visie op hoe betere voorbereiding leidt tot hogere kwaliteit van arbeid in schoonmaakaanbestedingen.
Vooraf al winst boeken
“Voordat een aanbesteding in de markt wordt gezet, kan er al zó veel gewonnen worden,” stelt Marieke Weerts (Facility + Hospitality Consultant bij Contrast). Volgens haar begint alles bij een goede marktconsultatie en het benutten van de kennis van huidige schoonmaakmedewerkers. “Zij weten waar het wringt en waar de verbetering zit. Die informatie moet je benutten voor een scherpere en realistischere uitvraag.”
Van opdracht naar visie
Ook Bert Zwiep (directeur Facility Services HvA/UvA en docent bij Conducto) benadrukt het belang van een goed doordachte uitvraag. “Je vraagt niet langer een opdracht uit, maar zet een visie in de markt,” zegt hij. Die visie moet volgens Zwiep aansluiten bij de strategie en kernwaarden van de organisatie. In de gunningscriteria kan deze visie vertaald worden naar concrete verwachtingen, waardoor opdrachtnemers worden uitgedaagd zich écht te onderscheiden.
Van aanbod naar partnerschap
Niet alleen de opdrachtgever, ook de opdrachtnemer moet visie tonen. “Vraag naar de visie van de inschrijver,” adviseert Zwiep. “Zo dwing je ze na te denken over hun aanpak én kun je toetsen of ze hun beloften eerder hebben waargemaakt.” Het draait om SMART-doelstellingen, ambitie en vooral aandacht voor de mens. Thema’s als opleiding, werkdruk en medewerkerstevredenheid kunnen het verschil maken in de kwaliteit van arbeid.
De basis voor samenwerking
Aanbestedingen zijn niet alleen een papieren proces, maar ook een kans om te bouwen aan een partnership. “Vertrouwen en transparantie zijn cruciaal,” stelt Zwiep. “Als het spannend wordt, wil je een partner die naast je staat – niet tegenover je.”
Maurice Rojer (Schiphol Group) en Rita Brouwer (Vebego Zorgservice) onderstrepen het belang van een langetermijnvisie. “Langlopende contracten geven ruimte voor betrokkenheid en ontwikkeling,” zegt Rojer. Brouwer voegt toe: “Met multifunctionele rollen, zoals we die in de zorg zien, kun je schoonmaak integreren met andere taken. Dat zorgt voor uitdagender werk en meer waardering voor medewerkers.”
🎧 Binnenkort: podcasts over dit thema
Goed nieuws: deze kennissessie krijgt een vervolg in de vorm van een podcastserie! In meerdere afleveringen gaan sprekers en andere experts dieper in op thema’s als visie gedreven aanbesteden, werkgeluk en duurzame samenwerking. Binnenkort worden de eerste onderwerpen en data bekendgemaakt.
“Slim aanbesteden betekent: durf visie te tonen en maak écht werk van samenwerking.” – Bert Zwiep