08 februari 2023
Vuilmakers
Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet zijn best doen om een schoonmaakbedrijf te vinden dat wil en kan leveren. Samen hebben ze eenzelfde probleem: er zijn steeds minder schoonmakers te vinden.
De krapte op de arbeidsmarkt is een probleem dat opdrachtgever en opdrachtnemer los van elkaar niet op kunnen lossen. Dat vereist partnership. Niet door meer druk te zetten op de schoonmakers of door via louche uitzendbureaus illegale krachten aan het werk te zetten. Wel door samen een aantrekkelijke opdrachtgever/werkgever te zijn voor de schoonmaker. Dat wil zeggen: de schoonmaker serieus nemen en betrekken bij de kwaliteit van het werk, de arbeidsomstandigheden etc.
Maar ook dat lost de krapte op de arbeidsmarkt natuurlijk niet meteen op. Voorlopig zijn er te weinig mensen om het schoonmaakwerk te doen. Misschien moeten we daarom ook eens kijken naar de vuilmakers. In onder andere hotels, treinen en kantoren maken consumenten er een zooitje van. Waar zij uiteindelijk zelf last van hebben: hotelkamers die niet schoon zijn kunnen niet verkocht worden. Dat is pech voor de hotelier én voor de gast.
Tijd dus om de gebruiker actief bij de schoonmaak, of liever bij het minder vuilmaken, te betrekken. Want hoe bewuster van vuil en schoon, hoe meer respect voor de schoonmaker. En minder vuil betekent minder schoonmaakwerk en daarmee dus minder krapte op de arbeidsmarkt.
Dit is hét moment voor opdrachtgevers en opdrachtnemers om de handen ineen te slaan en samen creatieve oplossingen te bedenken om de vuilmakers tot ander gedrag te stimuleren. En vergeet niet de schoonmaker hierbij te betrekken, die heeft vaak de beste ideeën! We horen graag jullie goede voorbeelden!
Bert van Boggelen
Voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche